oma-aika

Äidin oma aika – mistä sitä oikein saa? 10 vinkkiä

Äitejä kehotetaan aina ottamaan omaa aikaa jaksamisensa tueksi.

Neuvoa voi kuitenkin verrata siihen, että neuvottaisiin minimituloista sijoittamaan joka kuukausi 200 euroa osakkeisiin vaurastuakseen.

Toisin sanoen, tyhjästä on paha nyhjäistä.

Jokaisen äidin elämäntilanne, olosuhteet ja voimavarat vaihtelevat.

Jos esimerkiksi olet masentunut, lapsesi omaishoitaja, yksinhuoltaja, erityislapsen äiti tai puolisosi ei pysty osallistumaan perheen arkeen, voi oman ajan ottaminen olla haastavaa.

Äidin oma huone kuitenkin keskittyy positiiviseen ja haluaa kannustaa kaikkia äitejä tavoittelemaan omia unelmiaan, edes pienen pienin askelin.

Vaikka oman ajan ottaminen voi vaatia uhrauksia eikä aina onnistu ongelmitta, hyvinvointiisi ja omaan sisäiseen maailmaasi panostaminen kannattaa aina.

Se on pitkänajan investointi itseesi ja tulevaisuuteesi.

Kun motivaatio oman unelman tavoitteluun on tarpeeksi kova, olet myös valmis maksamaan hinnan sen tavoittelusta.

Varoituksen sanana kuitenkin: tiedä rajasi. Älä uuvuta itseäsi asioilla, joiden kuuluisi olla voimaannuttavia, innostavia ja eteenpäin vieviä.

mahdollinen

Äidin oma aika – saako sitä kaupasta?

Mistä siis saat omaa aikaa, jos päiväsi on jo täynnä ja jaksaminen on rajallista?

Alkuun on hyväksyttävä, että meillä kaikilla on se sama 24 tuntia vuorokaudessa joka päivä. Lisää tunteja et saa mistään.

Katse onkin siis käännettävä oman päivän kulkuun ja sen toimivuuteen.

Seuraavaksi pohdi: Mihin aikasi kuluu?

Sinun on karsittava pois turhia, aikaavieviä rutiineja tai muutettava niitä toimivimmiksi. Sinun on muutettava asioiden tärkeysjärjestystä.

Laita itsesi ykkössijalle AINA kun se on mahdollista. Tämä ei tarkoita lasten heitteillejättöä tai velvollisuuksien unohtamista.

Se tarkoittaa sitä, että sinä teet aamujumpan ennen kuin teet aamiaista muille.

Se tarkoittaa sitä, että et käytä päivän ainoaa hiljaista hetkeä siivoamiseen tai ruoanlaittoon vaan ITSEESI:

liikuntaan, itsesi kehittämiseen, opiskeluun, sijoittamiseen, sinulle nautintoa tuottavaan harrastukseen, lukemiseen, blogin kirjoittamiseen, lepäämiseen, mikä sitten sinulle sillä hetkellä tärkeintä onkin.

Se tarkoittaa sitä, että hyväksyt lapsiperhe-elämän keskeneräisyyden ja kaoottisuuden ja yrität löytää pieniä rauhoittumisen keitaita edes minuuttien muodossa sieltä täältä.

Se tarkoittaa sitä, ettet aseta itsellesi kovia tavoitteita ja kriteerejä vanhempana.

Se tarkoittaa sitä, että olet itsellesi lempeä ja hyvä.

oma-aika-kirja

Sinun on myös hyväksyttävä, että käsite äidin oma aika on harhaanjohtava. Aina sinun ei ole mahdollista saada 100% itsellesi pyhitettyä, häiriötöntä tai katkeamatonta OMAA aikaa itsellesi.

Jos jäät odottamaan hiljaista, keskeytyksetöntä ja seesteistä hetkeä, saat odottaa iltaan asti (eikä siinäkään ole mitään vikaa).

Mikäli haluat pieniä hetkiä itsellesi päivän aikana on vain hyväksyttävä se fakta, että sinkkuaikojen ylhäisen yksinäiset hetket ovat mennyttä.

Älä siis haikaile vanhojen perään vaan tee parhaasi sen kanssa, mitä sinulla nyt on!

Juttelin erään äidin kanssa. Tämä äiti on lapsensa omaishoitaja. Sen lisäksi hän on perustanut oman yrityksen ja tekee kovasti töitä unelmansa eteen. Työpäivät painottuvat väkisinkin iltaan ja yöhön.

Äiti on päättänyt onnistua haasteista huolimatta.

En voi muuta kuin ilmaista syvän kunnioitukseni tätä äitiä kohtaan, jonka arki varmasti on työntäyteistä ja väsyttävää jo ilman oman yrityksen pyörittämistäkin.

Toivotan hänelle sydämeni pohjasta menestystä ja jaksamista! Sinulle, lukijani taas haluan hänen tarinallaan osoittaa, että sinunkin on mahdollista käyttää aikaa itseesi ja unelmiisi.

Seuraavaksi annan sinulle 10 vinkkiä, miten saada lisää omaa aikaa itsellesi.

oma-aika-unelmat

Äiti! 10 vinkkiä miten saat omaa aikaa itsellesi

  • Kuuntele äänikirjaa/webinaaria/uutisia/musiikkia/podcastia/meditaatiota kuulokkeista, kun ulkoilet lasten kanssa tai siirryt paikasta toiseen esimerkiksi autoillessasi.

Vaikka aikaa olisi vain 10-15 minuuttia, sekin on parempi kuin ei mitään.

  • Hyödynnä mikrotaukoja! Oli päiväsi kuinka kiireinen tahansa, sinullakin on varmasti 5 minuuttia siellä täällä, jolloin voit tehdä seuraavan hengitysharjoituksen:

Istu mukavasti alas, sulje silmäsi kevyesti ja vedä nenän kautta syvä sisäänhegitys, joka tuntuu palleassa asti. Matki sisäänhengitykselläsi meren aaltoa, joka vetäytyy merelle päin.

Voit jopa hengittää äänekkäästi aallon ääntä matkien.

Kun tunnet hengityksen vatsassa asti ja olet vetänyt niin paljon ilmaa kuin pystyt, päästä ilma hitaasti ja jälleen meren aaltoa matkien ulos suusi kautta. Tällä kertaa aalto lyö rantaan.

Vedä taas uusi sisäänhengitys. Ja taas ulos. Keskity hengitykseen. Kuvittele olevasi aalto, joka vuoroin lyö rantaan ja vuoroin palaa merelle. Tämä on erittäin tehokas keino rauhoittua ja saada hetki aivan itsellesi.

  • Lasten kanssa ulkoillessasi pyri aina liikuttamaan myös omaa kehoasi. Tee saksihyppyjä, kyykkyjä, juokse portaita, tee punnerruksia tai juokse vaikka hippaa lasten kanssa. Hengitä syvään raikasta syysilmaa ja pyörittele olkapäitäsi, venytä niskaa, tee lantionpohjan harjoituksia.

Näin saat ruksittua pois tehtävälistaltasi päivän hyötyliikunnan. Jos sää on kurja, laita musiikki soimaan ja tanssi lasten kanssa!

hyotyliikunta
  • Suuri osa äidin, erityisesti kotiäidin ajasta menee siivoamiseen ja järjestelyyn. Säästät aikaa ja vaivaa kun luovut turhasta tavarasta.

Erityisesti pienissä tiloissa asuvan on aivan oleellista osata karsia ja rajoittaa tavaran määrää. Lastenvaatteita, tarvikkeita ja leluja kertyy todella helposti yli tarpeen.

Ole siis valmis luopumaan niistä. Jos et jaksa myydä tavaroita kirpparilla, voit aina laittaa nettiin ilmoituksen, että tavarat saa tulla hakemaan luotasi vaikkapa kahvipaketin hinnalla. Siisti koti luo myös mielenrauhaa.

  • Ulkoista, harrasta vaihdantataloutta, tee yhteistyötä ja delegoi. Voitko palkata esimerkiksi naapurin teinin ulkoiluttamaan koiraasi?

Voisitteko tilata ruoan kerran viikossa kotiin niin ettei sinun tarvitse nähdä vaivaa? Jos asut siten, ettei kotiintoimitus ole mahdollista, ennakoi ja täytä pakastin valmisruoalla/kokkaa isoissa erissä.

Voiko lapsesi kulkea harrastukseensa kimppakyydillä? Jos sinä poimit omenat, voiko ystäväsi leipoa piirakan? Voiko lapsen syntymäpäivän järjestää yhdessä kaverin syntymäpäivien kanssa?

Arjen luovat ratkaisut tuovat sinulle lisää aikaa tai ainakin puolittavat kuormaasi.

tiimityo
  • Jos perheesi tukiverkko on suppea tai olematon, voitko luoda itse tukiverkon esimerkiksi jossain äitien Facebook-ryhmistä?

Jos lapsillasi ei ole mummoa tai pappaa, voitko osallistua Mannerheimin lastensuojeluliiton tarjoamaan Kylämummu ja -vaari-toimintaan? Lisätietoa löydät täältä.

  • Varaa kotiin lapsille sopivaa, kehittävää ja rauhallista tekemistä. Muovailuvaha, piirrustuskirja, kynä ja paperia, duplot tai legot, muistipelikortit, kirjat ja palapelit ovat mainioita välineitä saada lapset rauhoittumaan.

Vaikka houkutus on suuri laittaa lapsi istumaan telkkarin tai älylaitteen eteen, se ei aina ole paras ratkaisu. Omat lapseni muuten tykkäävät myös kuunnella radiota:)

Kun lapset keskittyvät omaan puuhaansa, saat parhaimmillaan puolisen tuntia miltei häiriötöntä aikaa itsellesi.

hermostunut-aiti
  • Hermostunut äiti saa aikaan hermostuneet lapset. Vaikka viilipyttymäisen rauhallisena pysyminen on joskus äitinä maailman vaikeinta, se yleensä kannattaa.

Erityisesti herkät lapset nappaavat todella helposti kiinni äidin tunnetilasta ja eipä aikaakaan, kun sama tunnetila leviää koko katraaseen.

Kun meno on kuin Villissä lännessä, on ajatuskin äidin omasta ajasta mahdottomuus. Pyri siis itse pysymään levollisena.

  • Herää hieman ennen lapsia/muuta perhettä tekemään omaa juttuasi. Tiedän, sängyn kutsu on voimakas. Mutta kuinka ihanaa olisikaan juoda päivän ensimmäinen kuppi kahvia omassa rauhassa, ilman kiirettä mihinkään?

Ehkä suunnittelet samalla päivääsi tai kirjoitat läppärillä muutaman sivun suunnittelemaasi e-kirjaa. Tai kenties poljet kuntopyörää ja katsot aamun uutiset?

Mitä tahansa teetkin, aamun ensimmäiset tunnit ovat arvokkaita. Aamulla aikasin herääminen edellyttää, että maltat mennä illalla ajoissa nukkumaan – jätä se älypuhelin vaikka keittiön pöydälle nukkumaan mennessäsi!

Jos et ole aamuihmisiä, teet luonnollisesti omat juttusi lasten nukkumaan mentyä. Tai ehkä harrastat kohtuudella molempia?

kuppi-kahvia
  • Varo aikasyöppöjä, jotka eivät edistä tavoitteitasi tai unelmiasi vaan harhauttavat, turruttavat ja passivoivat.

Yleisiä aikasyöppöjä ovat Netflix, some, nettikaupoissa surffailu, tosi-tv ja herkuttelu. Kaikki nämä ovat todellakin sallittuja ja tekevät joskus hyvääkin.

Ne eivät kuitenkaan auta sinua itsesi toteuttamisessa pidemmän päälle vaan toimivat vain hetken huvina. Käytä niitä siis kohtuudella. Voitko esimerkiksi puolittaa viettämäsi ajan älypuhelimella ja käyttää lopun ajasta vaikkapa uuden taidon opetteluun?

Lopuksi

Mitä luulet, olisiko jostain näistä vinkeistä apua sinun perheessäsi?

Jos kaipaat konkreettisia neuvoja lasten kanssa jaksamiseen tai arjen helpottamiseen, katso seuraavat artikkelini:

Miten jaksaa kotona lasten kanssa? 20 vinkkiä syksyyn!

Lapsiperheen parhaat vinkit – helpota näillä arkeasi!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.