ykkonen

Äitiys ja itsensä ykkössijalle laittaminen

Ainakin kerran vuodessa äidit nostetaan jalustalle. Se päivä on äitienpäivä. Vuoden muina päivinä äidit unohtuvat helposti taustalle.

Äidit myös usein asettavat muiden edun omansa edelle.

Ei kuitenkaan kannattaisi. Oman edun tavoittelu ja omista tarpeista huolehtiminen voi olla fiksu päätös pitkän tähtäimen jaksamista ja parisuhdettakin ajatellen.

Kun huolehdit itsestäsi, osoitat niin itsellesi kuin perheellesi olevasi arvokas osa perhettä ja kaiken hyvän arvoinen.

Olen joskus kuullut sanonnan Sitä saa mitä sietää. Jos siis alati pistät itsesi viimeiselle sijalle, myös läheisesi alkavat uskoa, ettet muuta tarvitsekaan ja läheistesi hyvinvointi riittää sinulle.

Mutta hei, ei se kuule riitä. Jokaisen on saatava ilmaista ja toteuttaa tarpeitaan ja unelmiaan. On totta, että ruuhkavuosina on joustettava ja tingittävä omista tarpeista. Mutta ei ikuisesti.

Mikäli jumitut vuosikausiksi samaan vanhaan kaavaan, jossa sinä huolehdit, varmistelet, joustat ja tingit omien tarpeidesi kustannuksella, ennemmin tai myöhemmin sisällesi tulee kasvamaan katkeruuden möykky.

Ja se kyllä tulee muistuttamaan olemassaolostaan mitä yllättävimmissä tilanteissa.

unelmat

Äitiys ja terve itsekkyys

Kun asetat itsesi ensimmäiselle sijalle, annat itsellesi luvan löytää aikaa ja mahdollisuuksia itsesi toteuttamiselle.

Itsesi ykkössijalle laittaminen ei tarkoita, että jättäisit lapset ja perheen heitteille tai arkiset velvollisuudet täysin huomiotta.

Itsesi ykkössijalle laittaminen tarkoittaa yksinkertaisesti sitoutumista muutokseen.

Se on ajan ja paikan raivaamista itsellesi, tuli mitä tuli.

Itsesi ykköseksi laittaminen on päätös, johon sitoudut aina uudestaan ja uudestaan.

Itsesi ykköseksi laittaminen tarkoittaa asioiden priorisointia ja epäoleellisen unohtamista tai delegointia.

Luopuminen

Kyllä, itsesi ensimmäiselle sijalle laittaminen tulee vaatimaan jonkin verran uhrauksia – ainakin hetkellisesti!

Saatat joutua luopumaan hetkellisesti asioista kuten: television katselu, liiallinen älylaitteiden käyttö, liikkumattomuus, tekosyyt ja selittely, pelko, uhriutuminen, yltiöpäinen suorittaminen, täydellisyyden tavoittelu ja muiden passaaminen.

Itsesi ykköseksi laittamisen tulee olla tietoinen päätös!

Mikäli vain ajattelet käyttäväsi aikaa itseesi sitten joskus, kun on aikaa, mitä luulet tapahtuvan? Niinpä – aikaa ei tule ikinä löytymään!

Miltä tämä kaikki kuulostaa sinun mielestäsi?

luovu-turhasta

Itsetuntemus

Itsetuntemus on hyvinvoinnin ja merkityksen löytämisen perusta.

Omaa mieltä hallitsemalla avaat ovia uuteen ja keskityt oikeisiin asioihin.

Sisäinen dialogi ja elämänasenne taas näkyvät suoraan toiminnassasi.

Kun kyseenalaistat omat ajatusmallisia ja muutat niitä paremmiksi, teet tietä muutokselle ja mahdollistat sen, oikeastaan ”kutsut” muutoksen luoksesi.

Kuka muu muka?

Oletko ikinä ajatellut, että saatat itse olla itsesi pahin vihollinen mitä tulee unelmiesi toteutumatta jäämiseen?

Sinullakin on uskomuksia, jotka työskentelevät sinua vastaan.

Uskomus on mielen tila, joka ohjaa ihmisen käyttäytymistä.

Nämä uskomukset saattavat olla ns. pintauskomuksia tai ydinuskomuksia.

Pintauskomuksia, kuten ”en osaa leipoa” tai matematiikka on vaikeaa” voi olla helpompi muuttaa kuin ydinuskomuksia, kuten ”en ansaitse rakkautta” tai ”tulen aina olemaan köyhä”.

Haastavinta on tunnistaa ja tunnustaa omia uskomuksiaan. Ne kun ovat usein kulkeneet mukanamme jo varhaislapsuudesta asti.

Hyvä uutinen on, että usein uskomuksia voidaan tunnistamisen jälkeen muuttaa paremmaksi jo ainoastaan kyseenalaistamalla ne!

HUOMAA: Uskomuksilla on voima luoda ja voima tuhota!

Kun muutamme negatiiviset kokemuksiimme perustuvat uskomuksemme, ne voivat muuttaa koko elämämme.

Esimerkkinä tästä plasebo-lääkkeet eli lumelääkkeet. Miksi tietoisesti lumelääkkeitä testanneet ovat useiden tutkimusten mukaan kokeneet olotilansa parantuneen?

Mitä luulet? Onko uskon voima niin valtava?

tekosyy

Itseään toteuttava ennuste

Jos esimerkiksi ajattelet, että sinun koetaan olevan vaikea ihminen eikä kukaan pidä sinusta, olet jo hyväksynyt tuon haitallisen ajatusmallin elämääsi.

Niinikään myös todennäköisesti toteutat uskomustasi toiminnallasi, eleilläsi ja ajatuksillasi joko tiedostamatta tai tiedostaen.

Ajatteletko kenties, että oman unelman toteuttaminen on vaikeaa tai mahdotonta? Jälleen kerran sabotoit jo ajatuksen tasolla unelmasi toteutumista tai edes sen tavoittelua.

Totta, kaikki ei aina mene kuin Strömsössä mutta jos SINÄ et usko unelmasi toteutumisen mahdollisuuteen, kuka sitten uskoo?

Aivan samaan tapaan, jos toistelet jatkuvasti, vuosi toisensa jälkeen itsellesi, että haluaisin toteuttaa itseäsi ja aloittaa triathlon-harrastuksen, mutta en voi kun on lapset, sabotoit unelmasi tavoittelun ALOITTAMISEN jo ennen kuin olet tutkinut mahdollisuuksiasi.

Näetkö mitä tarkoitan uskomusten haitallisuudella?

Salaisuus

Monella uskomuksellamme on aikanaan ollut hyvä tarkoitus ja ne ovat voineet toimia tietyissä tilanteissa eduksemme.

On kuitenkin aivan turha raahata mukanaan vanhentuneita uskomuksia maailmasta, taidoistamme ja ominaisuuksistamme!

MITEN sitten muutat uskomuksiasi ja ajattelumallejasi sellaisiksi, että ne tukevat itsesi ja unelmasi toteuttamista?

Sinä yksinkertaisesti korvaat ne paremmilla, unelmiesi mukaisilla!

Tiedäthän, että huippu-urheilijat tai esimerkiksi superlahjakkaat viulistit ovat harjoitelleet lajissaan vähintään 10 000 tuntia? Se on aivan hurja määrä. Hekään eivät, lahjakkuudestaan huolimatta, ole saavuttaneet unelmiaan ilman kovaa työtä.

Myös sinun tulee siis tehdä töitä uskomustesi muuttamisen eteen. Hyvä uutinen on, että voit aloittaa sen tässä ja nyt, aivan ilmaiseksi.

Eikä sinun tarvitse treenata yhtä paljon kuin Serena tai Venus Williamsin. Kaikki lähtee sisäisestä maailmastasi.

harjoittelu-toisto

Tehtävä:

Kirjoita nyt vastaukset seuraaviin:

Minä haluan olla__________________________________________________________

Minä haluan saada________________________________________________________

Unelmassani olen_________________________________________________________

Esimerkki:

Minä haluan olla unelma-ammatissani kahden vuoden päästä tästä päivästä.

Minä haluan saada työstä merkityksellisyyden tunnetta, tyydytystä ja 2000 euroa kuukaudessa nettona.

Unelmassani olen työssä, jossa joka päivä on erilainen ja tunnen intohimoa työtäni kohtaan.

Nyt kirjoita paperille yllä täydentämäsi lauseet mutta muuta ne preesens-muotoon, aivan kuin olisit jo saavuttanut ne:

Esimerkki:

Minä OLEN unelma-ammatissani kahden vuoden päästä tästä päivästä.

Minä SAAN työstä merkityksellisyyden tunnetta, tyydytystä ja 2000 euroa kuukaudessa nettona.

OLEN työssä, jossa joka päivä on erilainen ja tunnen intohimoa työtäni kohtaan.

Nyt sinun tehtäväsi on saada itsesi uskomaan näihin lauseisiin. Kuten aikaisemmin totesin, tällöin teet tietä muutokselle ja kutsut sen luoksesi.

Alat näkemään mahdollisuuksia ja asioita, jotka edesauttavat unelmasi toteutumista. Alitajuntasi alkaa työskennellä puolestasi.

Toisto

Yksi pieni juju tässä kuitenkin on. Sinun on syötettävä näitä päivitettyjä uskomuksia alitajunnallesi säännöllisesti.

Ota se mentaalisena harjoitteluna. Voit esimerkiksi toistaa lauseita ääneen itsellesi peilin edessä aamuin illoin.

Voit myös kokeilla, miten eri mielialat ja ilmeet sekä äänenpainot vaikuttavat lauseiden uskottavuuteen.

muutos

Ollako vai eikö olla

Kaikki tämä voi alkuun kuulostaa hölmöltä.

MUTTA alitajuntasi EI tiedä, puhutaanko sille totta vai ei. Eli kun syötät itsellesi positiivista viestiä siitä, että kykenet, osaat, saat ja onnistut, alitajunta uskoo sen.

Ja kun alitajuntasi uskoo, sinäkin alat uskomaan!

Nyt varmasti ajattelet, että enhän minä asioita saa vain sanomalla niitä ääneen! Totta.

Sinun tulee ehdottomasti ottaa myös konkreettisia askeleita unelmiesi eteen. Asiat eivät vain tipu taivaalta syliisi.

Minä en voi sanoa sinulle, mitä nuo askeleet ovat, sillä ne riippuvat täysin omasta tavoitteestasi ja elämäntilanteestasi.

Voin kuitenkin sanoa, että pienet päivittäiset askeleet ovat parempi kuin tuhat askelta yhdessä päivässä ja sitten luovutat urakan edessä.

haasteet

Haasteet

Usein tapaamme ahnehtia liikaa myös haluamiamme asioita.

Vaarana on silloin se, että uuvut, kyllästyt tai toteat tavoitteen saavuttamisen olevan mahdotonta.

Tavoitteen tuleekin aina olla realistinen.

Suunnitelma, jossa on pieniä välitavoitteita auttaa tekemään isostakin unelmasta realistisen.

Älä siis ajattele, että kaiken voi saada kerralla ja nopeasti.

Mutta mieti asiaa näin: jäätkö mieluummin paikalleen ja jatkat tällä tutulla tiellä, joka on kyllä tuttu ja turvallinen mutta ei anna sinulle henkilökohtaisella tasolla mitään…

…VAI syleiletkö muutosta rohkeasti?

Valinta on sinun.

Haastankin sinua nyt miettimään, minkä pienen asian voit tehdä tänään, jotta olet pienen pienen askeleen lähempänä unelmaasi?

Lähde: Lappalainen Markku (2015). Miksi aivot sanovat ei – Opi uusi tapa ajatella. Minerva.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.