mista-omaa-aikaa

Asioita, joista luopumalla saat lisää omaa aikaa

Sinulla, minulla ja meillä jokaisella on käytössämme 24 tuntia vuorokaudessa. Tunteja et saa mistään lisää.

Joten jos haluat varata itsellesi aikaa, sinun on tarkkailtava nykyisiä rutiinejasi suurennuslasin kanssa.

Älä vähättele pienten hetkien merkitystä. 15-30 minuuttia siellä täällä ei ole paljon, mutta oikein käytettynä sekin voi tuoda sinulle iloa ja merkitystä. Vaali noita pieniä hetkiä.

Kysy itseltäsi miten parhaiten käytät tuon ajan, jotta saat lisää jaksamista ja motivaatiota elämääsi.

Vanhat huonot tavat vaativat hieman ravistelua, jotta pääset niistä eroon ja osaat luoda niiden tilalle parempia. On niin helppoa vajota sohvannurkkaan näpyttelemään puhelinta – tiedän tämän omakohtaisestikin.

Luulen kuitenkin, että jokin muu asia kuin somen seuraaminen toisi sinulle huomattavasti enemmän iloa ja jaksamista.

Oletko samaa mieltä?

15 minuutissa ehdit tehdä vaikkapa yksinkertaisen aamujumpan Youtuben videon tahtiin. Vartissa ehdit tehdä jalkahoidon itsellesi tai listata ylös alkavan vuoden tavoitteesi. Ehdit soittaa ystävälle.

15 minuuttia voit käyttää myös sinulle mieluisan kirjan lukemiseen teekupin äärellä.

On hyvä muistaa, että joskus suurin edistysaskel tapahtuu oman pään sisällä. Ei aina tarvitse hötkyillä tai suorittaa! Lyhyt meditaatiohetki tai hengitysharjoitus rentouttaa ja nollaa tehokkaasti pääkopan.

Myös TIPP-harjoitukset voivat auttaa, mikäli kärsit ahdistuksesta tai stressistä.

Jos olet suorittajaluonne, suurin orjapiiskuri löytyy pääsi sisältä. Hellitä. Sinun ei tarvitse hallita kaikkea koko ajan. Lapset saattavat sotkea, meluta ja asiat eivät useinkaan mene haluamallasi tavalla.

Mutta se ei ole maailmanloppu, vaan elämää. Sinä et voi hallita kaikkea.

Jos yksinolo on mahdottomuus käytännön syistä, voit kokeilla vaikkapa äänikirjan kuuntelua nappikuulokkeista vaunulenkin aikana tai lasten leikkiessä puistossa.

stressi-oma-aika

Seuraavassa listaan asioita, joista luopumista sinun kannattaa harkita, mikäli haluat lisää aikaa itsellesi.

  • karsi ylimääräiset tavarat: ne luovat vain tilanpuutetta, ahdistusta ja stressiä sekä ylimääräistä siivouksen tarvetta
  • karsi yksipuoliset ja haitalliset ihmissuhteet, jotka kuormittavat ja vaikuttavat sinuun negatiivisesti
  • karsi toimimattomat rutiinit: siivoatko samat lelut monta kertaa joka päivä? Lopeta se ja raivaa lelut vain kerran iltaisin

  • Vaaditko itseltäsi liikoja? Jos ajattelet, että sinun tulee olla jatkuvasti läsnä henkisesti, leikittää, ohjata, valmistaa luomusoseet alusta asti itse vaikka itkua vääntäen ja olla muutoinkin virheetön malliäiti, lopeta heti!

Sinä et ole kone vaan ihminen. Pyydä ja vaadi apua ja salli itsellesi virheet, erehdykset ja väsymys.

  • ÄLÄ käytä älylaitteita sängyssä ennen nukkumaanmenoa tai ensimmäisenä aamulla herättyäsi. Unesta tulee levotonta ja valvot turhan myöhään selatessasi somea.

Pidä siis itsellesi tiukkaa kuria, laita puhelin vaikka tarvittaessa keittiönkaappiin, mikäli et saa muuten pidettyä sormiasi poissa siitä. Aamun arvokkaita hetkiä ei myöskään kannata tuhlata surffailuun.

  • Luovu turhasta television/tabletin katsomisesta. Joskus on ihanaa ottaa rennosti ja katsoa hyvää ohjelmaa, elokuvaa tai vaikkapa kissavideoita. Älä tee tästä kuitenkaan tapaa.
  • Kun tarvitset unta ja nukkuminen on oikeasti mahdollista, älä tee mitään muuta kuin nuku! Tämä on varmasti kaikille äideille vaikeaa.

Oma rentoutuminen ja hiljainen rauhoittumisaika vaikkapa puolison kainalossa on sekin tärkeää ja ihanaa. Mutta uni, sitä tulee vaalia!

  • Kun lapset ovat rauhassa/nukkumassa/katsovat Pikku Kakkosta/leikkivät takapihalla/tms, älä tee kotitöitä vaan keskity itseesi ja jaksamiseesi.
  • Älä tee kaikkea yksin! Osallista lapset ja puoliso kotitöihin: asiat eivät välttämättä tule tehtyä aivan kuten haluaisit tai juuri sinun aikataulussasi, mutta aikaa vapautuu muuhun.

Jos olet yksinhuoltaja, onko sinulla ystävää tai vaikka siskoa, joka voisi autella edes silloin tällöin? Ehkä tuttu teini voisi pienestä korvauksesta autella siellä täällä?

  • Älä syyllistä tai syyllisty! Hunajalla houkuttelet aina enemmän kärpäsiä kuin etikalla. Pyri löytämään aito ja kypsä keskusteluyhteys puolison kanssa.

Naiset usein käsittelevät asioita tunteiden kautta kun taas miehet saattavat mennä asiat edellä. Kerro siis selkeästi ja syyllistämättä mitä toivot puolison tekevän ja milloin. Sopikaa tarvittaessa työvuorot tai rutiinit. Muistakaa kiittää ja kehua toisianne.

  • Ruuhkavuodet ovat raskaita. Normaalissa, hyvinvoivassa ja tasa-arvoisessa parisuhteessa ei kannata jäädä ”asumaan riitoihin”, mikäli ne eivät aidosti ole merkittäviä parisuhteen tulevaisuuden kannalta.

On hyvä osata unohtaa, tehdä kompromisseja ja laittaa pikkuriidat sivuun. Väsyneenä pienetkin asiat kasvavat valtaviin mittoihin. Jälkikäteen ne saattavat joskus vaikuttaa jopa koomisilta.

  • Älä kuitenkaan jää huonoon tai toimimattomaan parisuhteeseen, jossa sinua tai lapsia kohdellaan väärin.

  • Älä uhriudu! Se tekee elämästäsi passiivista, negatiivisesti sävyttynyttä ja annat kaiken vastuun ja vallan elämäsi kulusta muille – sitähän et toki halua?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.