kommunikaatio-parisuhde

Jos sitä ei saa kotoa, se on haettava jostain muualta!

Aivan aluksi pahoittelut, tämä postaus ei raflaavasta otsikosta huolimatta käsittele seksiä.

Tässä artikkelissa kirjoitan tuesta, tsempistä ja kannustuksesta. Kirjoitan positiivisen mindsetin ylläpidosta ja sen tärkeydestä jokaisen naisen hyvinvoinnille ja itsetunnolle. Tämä postaus sisältää yhden affiliatelinkin, joka on merkattu *-merkillä.

Pystyvyyden tunne, onnistumiset, mahdollistava ajattelu, optimismi ja usko ja luottamus tulevaan ovat nimittäin avaintekijöitä äidinkin jaksamisessa.

Vaikka jokainen pystyvä aikuinen ihminen onkin vastuussa omasta elämästään eikä onnea tai onnettomuutta voi laittaa toisen ihmisen vastuulle, on puolison asenteilla ja sanomisilla oma roolinsa.

Puoliso voi joko nostaa ja kannustaa tai pahimmassa tapauksessa lytätä. Vaatiikin vahvan naisen, jotta kykenee kerta toisensa nostamaan itsensä pystyyn, jos lähimmäinen on ankea apeuttaja ja ilonpilaaja.

Optimisti ja pessimisti tappeli, kumpi voitti?

Meitä on moneen junaan. Kaikkien ei tarvitse olla ikuisia ilopillereitä ja kääntää joka ikistä vastoinkäymistä upeaksi oppimistilanteeksi.

On kuitenkin tieteellisestikin todistettu, että asenteella on väliä! Optimistit sairastavat keskimäärin vähemmän ja kuolevat myöhemmin kuin pessimistisemmin varustetut kanssatoverinsa. Lähde

Optimisti saattaa taas joskus sortua jopa liialliseen myönteisyyteen vailla perusteita. Ainahan asiat eivät mene parhain päin, vaikka kuinka uskoisi ja toivoisi. Niinpä pessimisti tavallaan suojelee itseään varautumalla pahimpaan jo ennen mahdollista pettymystä.

En tiedä sinusta, mutta minusta pahimpaa mahdolliseen tilanteeseen varautuminen on kauhea elämänasenne. Mieluummin säilytän naiivin lapsenuskoni, jossa kaikki on mahdollista. Mitä mieltä sinä olet?

Järkevin vaihtoehto saattaa olla jotain näiden kahden välistä eli realistinen optimisti, joka tiedostaa riskit ja mahdolliset epäonnistumiset, mutta tekee kaikkensa onnistuakseen ja luottaa mahdollisuuksiinsa.

Pettymyksen kohdatessa hän osaa kääntää sen oppimistilanteeksi: oikeastaan ei ole olemassa epäonnistumisia, on vain erilaisia tuloksia. Aina tulos ei ole se haluttu, mutta kaikesta voi ottaa opiksi ja yrittää uudelleen.

Optimistisen realistin elämässä on aina jotain hyvää vastoinkäymisistä huolimatta.

Tsekkaapa myös tämä postaukseni

Äitiys väsyttää ja masentaa

Erilaiset elämäntilanteet ja kokemukset vaikuttavat luonnollisesti myös elämänasenteeseen. Jos olet ollut vuosia kaaoksen keskellä kotiäitinä, kärsit kroonisesta univajeesta ja sinulla ei ikinä tunnu olevan aikaa itsellesi, voi optimistisen elämänasenteen löytäminen olla ajoittain hankalaa.

Miten pitää yllä uskonsa siihen, että mikä vain on mahdollista, kun ei edes onnistu herättämään lapsia ajoissa päiväkotiin? Jos arki on yhtä taistelua, huutoa ja itkua?

Oikeanlaisen mielentilan, mindsetin löytäminen ja ylläpitäminen on silloin kultaakin arvokkaampaa. Moni äiti masentuu, kun arkinen taakka käy ylitsepääsemättömäksi. Masentua voi myös silloin, kun oma elämä tuntuu pyörivän vain lasten ympärillä, vaikka itse taakka olisikin kohtuullinen.

Joskus sitä masentuu, kun arki pyörii päivästä toiseen samana tylsänä pyllynpesu/syöttö/ulkoilu/nukutus-rumbana. Joskus sitä masentuu, kun käpertyy huomaamatta yhä syvemmälle äitiyden kuplaan.

Ulkomaailma unohtuu ja ajatukset pyörivät samaa rataansa päivästä toiseen kuin hamsteri pyörässää.

Masentunut äiti on edelleen hieman tabu. Sillä pitäähän äidin jaksaa, kun on itse lapset halunnutkin, eikö?

Ei. Kenenkään ei ole pakko jaksaa yhtään enempää kuin mihin pystyy. Sinulla on oikeus ja mahdollisuus hakea, pyytää ja vaatia apua. Sinun jaksamisesi on kaiken lähtökohta.

Minulla on omakohtaista kokemusta lievästä masennuksesta ja ahdistuksen ja lannistumisen tunteesta. Omalla kohdallani nuo tunteet eivät ole toistaiseksi vaatineet hoitoa. Tunnistan kuitenkin sen turhautumisen ja tuskan, jota äitiydessä voi tuntea.

Yksinäisyys äitiydessä, voimattomuus ja ansassa olemisen tunne.

Omalla kohdallani masennus on tuntunut pitkälti siltä, kuin leijona olisi ahdistettu pieneen häkkiin. Turhautumisen määrä ja halu tehdä jotain omaa, merkityksellistä, on ollut jotain aivan valtavaa.

Merkityksellisyys auttaa taistelussa masennusta vastaan

Mitä enemmän taistelin minuuden häviämistä vastaan, sitä enemmän tunnuin sitä menettävän. Omalla kohdallani paras lääke onkin ollut löytää omaa, merkityksellistä tekemistä äitiyden ohessa.

Erilaisten tunnetilojen hyväksyminen mutta niistä irti päästäminen on myös auttanut. Hetkessä eläminen, meditaatio, liikunta ja positiivinen, mahdollistava valmennus on ollut hyödyksi.

Joskus on hyvä muistuttaa itseään, että juuri tässä hetkessä kaikki on itse asiassa ihan hyvin. Ahdistus syntyy yleensä silloin, kun haikailemme jotain mennyttä tai tulevaa emmekä anna hetken olla.

En todellakaan väitä, että masennus paranee ”ottamalla itseään niskasta kiinni”. Ei. Joskus elämä on kauheaa, rankkaa ja tuskallistakin.

Masennus on sairaus, joka jokaisen kohdalla ilmenee ja oireilee yksilöllisesti. Disclaimer: En ole millään tavoin asiantuntija tai kouluttautunut aiheessa, joten kirjoitan vain ja ainoastaan omakohtaisesta kokemuksesta ja/tai perustuen lukemaani.

Tiedän ja tunnustan, että sinun kohdallasi masennus on voinut vaatia paljon suurempia uhrauksia ja toimenpiteitä. Masennus ja uupuminen on myös usein vieras, joka tuppaa uusintakäynnille. Erityisesti, jos kokemuksistaan ei ota opiksi.

Merkityksellisyyden ”merkitys” masennuksen hoidossa on kuitenkin huomioitu aivan ammattilaistenkin toimesta viime aikoina. Mieli ry:n asiantuntija Samuel Salovuori on kirjoittanut aiheesta teoksen Merkityksellisyyden voima – kirja masennuksesta toipuvalle (Kirjapaja, 2022).

Kirjan löydät *TÄÄLTÄ

Kirjassa käsitellään otsikon mukaisesti merkityksellisyyden tärkeyttä masennuksesta toipumisessa sekä masennuksen eri vaiheita. Kirja sisältää myös masennuksesta toipuneiden omia kokemuksia.

Salovuori alleviivaa kirjassaan myös sitä, kuinka vaikeistakin asioista voi toipumisprosessin aikana löytää uusia voimavaroja.

Mikä sinua motivoi? Lue myös tämä: https://aidinomahuone.fi/motivoiko-sinua-tuska-vai-nautinto/

kannustus-tuki

Kannatelkaa toisianne

Pikkulapsiperheen arki voi olla täyttä hulinaa. Aikaa parisuhteelle ei jää ja kommunikaatio voi olla hukassa. Väsyneenä on helppo tiuskia, syyttää ja uhriutua.

On kuitenkin helpompaa suoriutua yhteisistä arjen askareista, jos osaa puhua toiselle siten, kuin haluaisi itselleenkin puhuttavan.

Jokainen haluaa kuulla puolisolta kannustavia, myötäileviä ja positiivisia sanoja mieluummin kuin lyttäystä, negatiivisuutta ja tuhahtelua.

Pienet teot ja sanat voivat kantaa pitkälle niin hyvässä kuin pahassa.

Äitiydessä saattaa minuutensa lisäksi hukata myös itsetuntonsa niin ammatillisesti kuin henkilökohtaisestikin.

Jos sosiaaliset kontaktit ovat vähissä ja arki rullaa kodin, leikkipuiston ja kaupan väliä, ei ole ihme jos paluu töihin voi tuntua haastavalta.

Oma mielesi voi myös syöttää sinulle asioita, jotka eivät ole totta tai jotka ovat vahingollisia.

Meillä kaikilla on alitajuisia uskomuksia. Ne voivat koskea kykyjäsi, pätevyyttäsi, osaamistasi, arvojasi tai periaatteitasi. Ne saattavat toimia sinua vastaan.

Saatat esimerkiksi aina ”tyytyä” elämässä johonkin. Tällöin mitä todennäköisimmin sinulla on uskomus, jonka mukaan et ansaitse hyvää tai parasta. Ehkä tunnet jostain syystä olevasi alempiarvoinen kuin muut?

Huijarisyndrooma on yksi esimerkki tästä ilmiöstä. Saatat olla alasi ammattilainen, mutta et silti usko osaavasi työtäsi tarpeeksi hyvin, vaan luulet vain huijaavasi kaikkia.

Toinen esimerkki vahingollisesta uskomuksesta on uskomus, että sinä olet vastuussa kaikkien muiden mukavuudesta ja hyvinvoinnista. Tuo uskomus saattaa mennä jopa niin pitkälle, että tingit omasta mukavuudestasi toisen hyvinvoinnin tähden.

Saatat myös pelätä muiden kritiikkiä tai vihan tunteita, jos sinun kotonasi ei ole totuttu käsittelemään vaikeita tunteita ja asioita. Tällöin uskot, että kielteisistä asioista ei saa puhua vaan ne tulee pitää sisällä.

Tuloksena saattaa olla hyvinkin mielenkiintoinen perhedynamiikka, jossa huoneessa seisovasta kuvainnollisesta elefantista ei vain puhuta, vaikka kaikki näkevät sen. Kuljetaan kaikki laput silmillä ja voidaan huonosti…

Negatiivisten tunteiden pullottaminen sisällesi ei kuitenkaan ikinä ole hyvä ratkaisu. Tätä harrastavat erityisesti ns. kiltit tytöt, jotka aina ajattelevat muiden etua ensin. Naiset onkin miehiä useammin opetettu ajattelemaan muiden etua ennen omaansa.

Älä pullota kielteisiä tunteita!

Tiesitkö muuten, että stressi, jota mm. negatiivisten tuntemusten sisällä pitäminen aiheuttaa, saattaa jopa lisätä autoimmuunisairauksien kuten ms-taudin riskiä? Autoimmuunisairauksissa ihmisen immuunijärjestelmä käy itseään vastaan. Lähde

Älä siis pullota kielteisiä tunteita vaan anna niiden näkyä!

Parhaimmillaan kielteisistä tunteista kuten kateudesta tai raivosta voi kääntää eteenpäin auttavan voimavaran, joka tuottaa positiivista hedelmää: ”Hitto vie, olen niin raivoissani, nyt jumalauta minä teen tämän ja näytän niille närhen munat!” Joskus sisuuntuminen siis aidosti auttaa eteenpäin.

Myös suru, katkeruus ja muut mahdolliset negatiiviset tuntemukset kannattaa avata ja käsitellä puolison kanssa. Pitkittyessään ja piiloteltuina ne vain leventävät juopaa välillänne.

Kommunikaatio ei aina ole helppoa mutta se puhdistaa ilmaa ja auttaa toista asettumaan sinun rooliisi.

kielletyt-tunteet

Tunne itsesi

Itsetutkiskelu on asia, joka ei ikinä mene hukkaan. Olet itse itsesi matkatoveri tässä elämässä. Kannattaa siis panostaa itsetuntemukseen: kuka olet, mitä haluat, miten olet aikojen saatossa muuttunut ja miten unelmasi ovat muuttuneet?

Millaisia ratkaisuja olet elämässäsi tehnyt ja mihin ne ovat johtaneet? Mihin haluat jatkossa?

Vastuun ottaminen omista valinnoista vaatii joskus rohkeutta, mutta se myös vapauttaa. Kun ymmärrät, että tähänastinen elämäsi on seurausta erilaisista valinnoista ja tapahtumista, tiedät, että voit vaikuttaa myös tulevaan ja muovata sitä enemmän itsesi näköiseksi.

Jos suunta tuntuu väärältä, ikinä ei myöskään ole liian myöhäistä. EI IKINÄ.

Jos et saa sitä kotoa, se on haettava jostain muualta!

Niinpä. Jokainen kaipaa tukea, kehuja, kannustusta ja kuuntelijaa. Jos oma puoliso ei siihen jostain syystä kehotuksista huolimatta pysty, on tsemppimeininki haettava muualta.

Hakeudu samanmieliseen seuraan ja jaa hyvää. Se on paras tapa saada itsekin kannustusta.

Kun tavoitteet ovat yhteneväiset, ei kellään ryhmässä ole tarvetta mollata tai lytätä. Hakeudu ainoastaan sellaisiin ryhmiin, jossa minkäänlaista lyttäystä ei sallita. Energiaasi vievät yksilöt ja ryhmät kannattaa suosiolla jättää väliin.

Erilaiset self-help-oppaat ja äänitteet, verkkokurssit ja valmennukset ovat myös hyvä tapa löytää samanmielistä seuraa.

Mindsettiä on tietoisesti pidettävä yllä ja hoidettava. Huonoina päivinä mieliala saattaa olla apea ja olo toivoton.

Mutta kun säännöllisesti kitket, kastelet ja annat sopivasti aurinkoa unelmillesi ja teet pieniä askeleita oikeaan suuntaan, lupaan sinulle,että jonain päivänä kaikki vaivannäkösi kantaa hedelmää.

Älä siis anna ankeuttajien pilata hyvää fiilistäsi,girl! Älä ikinä luovuta ja muista tämä:

  • Sinä olet tärkeä ja sinun tarpeillasi ja unelmillasi on väliä.
  • Sinä ansaitset kaiken hyvän mitä vain uskallat kuvitella ja tavoitella.
  • Sinulla on lupa laittaa itsesi ensimmäiselle sijalle.

Lopuksi

Mitä mieltä olit tästä postauksesta? Herättikö se sinussa ajatuksia? Jaa mielelläsi postaus myös kaverillesi, kiitos!

Lähteet:

Pessimistiä harmittaa useammin, pidempään ja enemmän! https://www.duodecimlehti.fi/duo14028

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/haluatko-elaa-pitkan-elaman-yksi-luonnepiirre-auttaa-asiaan-nain-pinttynyt-pessimisti-voi-huijata-itsensa-pitkaikaiseksi/7527318

Autoimmune disease and stress: Is there a link?

https://www.health.harvard.edu/blog/autoimmune-disease-and-stress-is-there-a-link-2018071114230

Mitä mieltä olet, kommentoi niin jutellaan lisää!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.