miten-jaksaa-syksyn-tullen

Miten jaksaa syksyn tullen – parhaat vinkit!

Vielä jonkin aikaa saadaan nauttia ruskasta ja aurinkoisista alkusyksyn päivistä.

Marraskuun lähestyessä kuitenkin valon määrä vähenee, lehdet tippuvat puista jättäen ne kaljummaksi kuin Kekkonen aikoinaan ja kylmä vesi ja räntä vihmoo taivaalta.

Montaa meistä jo ajatus syksystä ja lähestyvästä talvesta tuppaa masentamaan. Kesän (näennäinen) vapaus, lämpö ja keveys väistyy arkisten velvollisuuksien tieltä.

Mistä repiä jaksamista muutoinkin kuormittavaan perheellisen arkeen? Tässä artikkelissa haluan antaa sinulle parhaat vinkkini syksyn selättämiseksi.

Artikkeli sisältää affiliatelinkkejä. Linkit on merkattu *-merkillä.

vaahtera-syksy

Parhaat vinkit miten jaksaa syksyn tullen

Pyri joka päivä vähintäänkin pukeutumaan, harjaamaan hampaat, syömään aamupala ja käymään ulkona.

Tilanteesta riippuen, jokaisella on varmasti päiviä jolloin sängynpohja vetää puoleensa voimakkaammin kuin maan vetovoima.

Lapset ovat toki tehokas herättäjä sillä heidät on syötettävä, vaipat vaihdettava ja viihdytettävä. Omalla kohdallani liian usein laiskuus iskee silloin, kun pitäisi ulkoilla.

Kesällä ulkoilu on vaivatonta, sen kun avaa oven ja painuu pihalle. Ilmojen kylmetessä koittaa jokaisen vanhemman kammoama villahaalari-, kurahaalari-, kumppari- ja lapasrumba.

Lapsi vääntelehtii sylissä kuin vihainen kuristajakäärme, itsellä on pirunmoinen hiki ja pukeutuminen edistyy tuskallisen hitaasti.

Helpotus kuitenkin koittaa, kun päästään pihalle asti. Vaikket jaksaisikaan leikittää, olla reipas tai liikkua, saat kuitenkin raikasta ilmaa keuhkot täyteen.

Näet ehkä muita ihmisiä ja ymmärrät, että oma arki ei kuitenkaan ole maailman napa. Elämää on edelleen muuallakin kuin mökkihöperön kotiäidin päässä.

Jos sinun vielä on mahdollista ulkoilla luonnon helmassa kaukana pakokaasuista ja metelistä, sen parempi. Jo pieni hetki metsässä tekee hyvää mielelle, tutkitusti.

syksyinen-metsa

Pyri syömään 80/20-säännön mukaisesti: tasapainoista, hyvää tekevää ja monipuolista ravintoa 80% ajasta ja 20% ajasta voit ottaa rennommin ja herkutella.

Suklaa, rasvainen, suolainen ja makea maistuu tunnetusti syksyisin ja apeaan mielialaan tekee helposti mieli ottaa herkkuja.

Kohtuudella se onkin ok, mutta herkkuhetket kostautuvat nostamalla verensokerin ensin huippuunsa ja sitten alas.

Niinpä höttöherkkujen syöminen ei varsinaisesti auta apeaan mielialaan.

Harvan tekee mieli parsakaalta tai kanafilettä kun mieli on maassa mutta pidemmän päälle ne voisivat olla jopa parempi vaihtoehto.

Muista myös juoda tarpeeksi vettä! Opettele tekemään herkkuja kevyemmin tai vaihtoehtoisesti.

Esimerkiksi raakakakut, hedelmät, taatelit tai vaikkapa smoothiet ovat useimpien mieleen.

Vakiintuneen pizzaperjantain voisi korvata vaikkapa texme-illalla, jossa pääosa on kasviksilla ja maistuvilla proteiininlähteillä.

syksyn-pimeys

Käytä tarvittaessa vitamiinilisiä. D-vitamiini on suomalaiselle pimeimpään aikaan aivan ehdoton ja sitä on erityisesti talviaikaan vaikea saada riittävästi ravinnosta. Tilaa D-vitamiinisi helposti ja edullisesti *täältä.

Kalaöljy voitelee aivoja ja B12-vitamiini pitää huolen muistista. C-vitamiini tuo vireyttä päivään. Viime aikaisten tutkimustulosten mukaan erityisesti naisilla alhainen ferritiinin taso eli raudanpuute on yleinen vaiva.

Pidä yhteyttä ystäviin ja rakkaisiin. Koronarajoitusten höllentyessä tapaaminen onnistuu jo kuten ennen vanhaan, kasvokkain ja ilman maskia. Ihminen tarvitsee toista ihmistä.

Aina ei ole edes pakko puhua, yhteinen kävelylenkki tai kahvitteluhetki voi riittää. Jos kasvokkain tapaaminen tuottaa vaikeuksia, soita tai viestittele. Iloinen yllätys voisi olla myös perinteinen kirjeposti tai paketti ystävälle.

Pidä huolta itsestäsi. Me äidit usein jätämme itsemme viimeiselle sijalle. Tee tietoinen päätös ja ala joka päivä tekemään asioita itsesi hyväksi. Sinun jaksamisesi on kriittistä koko perheen jaksamisen kannalta.

Oli se sitten kampaamokäynti, omatekoinen jalkakylpy, noutoruoka-annos lempiruokaasi, leffareissu ystävän kanssa, opintojen aloittaminen tai vaikkapa varaus hierojalle, tee se.

Itsestäsi huolen pitäminen on sijoitus itseesi. Harmaaseen arkeen tarvitaan hieman luksusta silloin tällöin.

hemmottelu

Harjoita kiitollisuusharjoituksia. Jokaisella meillä on omat ongelmansa ja haasteensa, yksillä isommat kuin toisilla.

Aina löytyy kuitenkin jotain, josta voi olla kiitollinen. Sillä aina löytyy joku, jolla on asiat vielä huonommin.

Ympäröi itsesi mieluisilla ja kauniilla asioilla. Rakas taulu, kukoistava viherkasvi, lempisarja, hyväntuoksuinen shampoo tai lempidekkari tuovat arkeen pieniä ilon ja nautinnon hetkiä.

Kokeile kirkasvalolamppua.

Etsi mielekästä tekemistä. Kunnostusprojekti, opinnot, sivutoimisen tulon luominen, kirjan kirjoittaminen, käsityöt, kunnon kohotus, uuden taidon opettelu, uusi liikuntalaji tai vaikkapa uuden kielen opettelu voi tuoda arkeen uutta intoa ja merkityksellisyyttä.

Pääasia on, että olet aidosti kiinnostunut asiasta. Parhaimmillaan pääset harrastuksen parissa jopa flow-tilaan ja syksyn päivät hurahtavat ohi.

syksy-uni

Pidä huolta järkevistä nukkumaanmenoajoista. Tiedän, kiusaus on todella suuri valvoa myöhään ja ottaa omaa aikaa. Erityisen haitallista on älylaitteiden käyttö yömyöhään.

Olen itse huomannut, että älylaitteiden käyttö ja töiden teko läppärillä myöhään illalla näkyy suoraan levottomina yöunina ja pinnallisena unena.

Bonusvinkkinä: ilahduta, kiitä, kehu tai auta toista ihmistä pyyteettömästi. Tutkimustenkin mukaan antaminen ja auttaminen parantaa niin antajan kuin saajankin mielialaa. Saat myös ajatuksesi pois sieltä omasta navasta ja omasta kurjuudestasi:)

Yhteenveto

Toisille marraskuu ja joulukuu ovat kaikkein raskainta aikaa. Yhtä monelle tammikuu ja helmikuu tuottavat suuria vaikeuksia.

Olemme kaikki yksilöitä. Toinen aidosti rakastaa syksyä ja viileitä ilmoja.

Itse mieluiten viettäisin ikuista kesää tai jos olisi pakko valita, talvi olisi kuin alkusyksy, ruskaa ja leppoisia säitä, omenoita, marjoja ja sienestystä.

Jättäisin mieluusti väliin sen vaiheen syksyä ja alkutalvea kun luonto ”kuolee”, on pimeää kuin säkissä ja kosteus tuntuu luissa ja ytimissä.

Pessimisti minussa muuttaisi mielellään maahan, jossa on ainainen lämpö, aurinkoa ja luonto tuottaa satoa ympäri vuoden.

Suomen talvessa ei paljon eletä maan antimista. Vaikka pienenä kyllä mielelläni kauhoin lunta suuhun, aikuisten varotuksista huolimatta.

auringonkukka

Joskus jopa mietin olisimmeko me suomalaiset kansana tyystin erilaisia, jos kesä olisi ainainen? Olisimmeko sosiaalisempia, iloisempia, rennompia ja spontaanimpia?

Olisiko yhteiskuntamme täysin erilainen? Kuinka suuri kansallisuuttamme oikeastaan muodostuukaan vuodenajoistamme, säistä ja niiden vaihteluista?

Kuten elämässä yleensäkin, myös vuodenajoissa valot ja varjot seuraavat toisiaan. Ilman pimeyttä ja kylmyyttä ei olisi valoa ja lämpöä.

Optimisti minussa haluaa ajatella, että meitä suomalaisia on siunattu neljällä vuodenajalla, jotta osaisimme nauttia joka ikisestä niistä.

Ehkäpä neljä vuodenaikaa ovat myös muovanneet meitä kansana sietämään koviakin aikoja? Koska tiedämme, että aina lopulta kevät koittaa ja elämä voittaa.

Mitä mieltä sinä olet?

Masentaako syksy sinua?

Mikä on sinun lempivuodenaikasi?

Mikä saa sinut jaksamaan syksyn tullen?

Mitä mieltä olet, kommentoi niin jutellaan lisää!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.